Diskussionsval
#772816 - 12-02-08 17:51 [>Human] - Grov kapitelordning?
krank Inloggad
Teknisk rådgivare
Futurist

Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
More than Human ser ut att bli ganska maffigt. Hittills 52 olayoutade A4:or i 10.5pt, och det bara i spelvärld. Eller maffigt och maffigt; inget jämfört med Vampire V20 men rätt mycket jämfört med mina tidigare spel.

Så det här med hur jag lägger upp boken blir ganska viktigt.

Jag har två "delar"; spelvärld och regler. Reglerna är ett generiskt supervarelseregelsystem som bygger på tradregelsystemet Volt (som också ligger till grund för New Horizon, så om nån är nyfiken finns en förenklad version av systemet i senaste Fenix). Spelvärlden är en ganska mörk och gråskalig Iron Age-superserievärld.

Det jag funderar över nu är ordningen. Regler först eller spelvärld först? Jag har sett båda funka. Fast i ärlighetens namn har jag inte sett så många spel där spelvärlden och de medföljande reglerna inte är ihopkladdade textmässigt. Det är väl typ Engel, då, där d20 är inkastat i ett slutkapitel efter spelvärlden.

För mig är ju spelvärlden det viktiga, och den går utan tvekan att spela med t.ex regelsystemet från Aberrant istället, eller något annat superhjältesystem folk trivs med.

Samtidigt... regelsystemet förklarar ju saker för nybörjare. Det är ju där jag tänkt mig att jag ska ge SL- och spelartips och så.

Min fundering just nu:

1. Introduktion. Förklarar konceptet rollspel, kort spelexempel, de absoluta grunderna i >Human-regelsystemet, grundläggande vad-gör-SL resp. vad-gör-spelarna, samt hänvisningar framåt.

2. 87. Spelvärlden, alltså. Beskriver spelvärldens historia, nutid, kampanjens ungefärligen tänkta förlopp, viktiga aktörer, hur man kan tänka när man skapar rollpersoner.

3. Regelsystemet. Hur man skapar rollpersoner, hur man slåss, hur krafter funkar. Även hur man kan bygga en egen superhjältekampanjvärld från grunden. Plus allmänna SL-knep som är bra sådär i allmänhet om man ska vara en bra superhjälte-SL.

Skulle det här fungera? Finns det något som känns malplacerat?

GM Merit Badges; Mystery, Rule Zero, Story, Non-combat, Run, Tinker. Sometimes Scary and/or Disturbing and/or Player Skill

Den lycklige läraren

Topp
#772844 - 12-02-08 19:49 Re: [>Human] - Grov kapitelordning? [Re: krank]
celledor Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 03-09-29
Plats: Uppsala
VEUS är nuförtiden helt uppdelad i två delar (två böcker). Introduktion först och sedan övergripande följt av regler för att skapa rollperson, strid osv finns i den första boken.

Den andra boken (och kommande) är så kallade kampanjvärldar och i dem så står världen först och specifika regler sist.

Jag har inget emot att ha världen först men ifs är inte veus ordentligt testspelat. Argementen för och eemot tycker jag är lika stora så det kvittar nog om allt har ett bra flöde.

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dante, Dnalor 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
23 registrerade (Vimes, anth, krank, Ram, Vicotnik, Korpa, Snow, solvebring, DeBracy, Übereil, Cybot, Max Raven, xyas, Hunk, Skarpskytten, slanfan, Myling, Mukwa, Konrad Konvalj, gizmo, Lupus Maximus, 2 osynlig(a)), 26 gäster och 15 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Bästa Cyberpunk settingen? av Max Raven • 4 min 1 s sedan
Pirit - Den inn av ninepointone • 13 min 40 s sedan
Werewolf the Masquerade av Mukwa • 17 min 34 s sedan
Spel i Uppsala av Yzerman • 28 min 29 s sedan
[Utmaning] Remixa brädspel! av Mukwa • 45 min 55 s sedan
En världs historia av Orfeus • Idag 19:01
[Nor Bannog] Ny blogg tillägnad Saga & Arcaria av Arfert • Idag 18:27
This Is Pulp, steg två av Han • Idag 18:03
Problematikens cirkel [tagning tre] av Ram • Idag 17:51
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • Idag 16:32